افزونه جلالی را نصب کنید. 12 جماد أول 1444 Monday, 5 December , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 275 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 53×
نشست تخصصی «علم در خدمت مهاجران افغانستانی» برگزار شد.
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۲۲
شناسه : 4124
بازدید 121
1

در این نشست که توسط انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در 22 شهریور 1400 برگزار شد آقایان دکتر رسول صادقی، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور، دکتر عباس قنبری باغستان، استادیار گروه ارتباطات و مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران، و دکتر سیدعسگر موسوی، استاد انسان­ شناسی دانشگاه افغانستان به ایراد سخنرانی پرداختند. آقای دکتر صادقی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این نشست که توسط انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در 22 شهریور 1400 برگزار شد آقایان دکتر رسول صادقی، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور، دکتر عباس قنبری باغستان، استادیار گروه ارتباطات و مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران، و دکتر سیدعسگر موسوی، استاد انسان­ شناسی دانشگاه افغانستان به ایراد سخنرانی پرداختند. آقای دکتر صادقی مبحث ادغام آموزشی کودکان پناهنده افغانستانی را مطرح کردند. در ابتدا ایشان به این نکته اشاره کردند که  جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه اخیر ميزبان بيش از سه ميليون پناهنده از افغانستان بوده است. تجربه چهار دهه زندگی پناهندگان در ایران همراه با ساختار جوان جمعیتی و سطح بالای باروری آن­ها، موجب شده که اکنون با حجم زیاد کودکان پناهنده مواجهه باشیم. ارائه خدمات و ادغام آموزشی حجم قابل توجهی از کودکان پناهنده (حتی افراد فاقد مدرک اقامتی)، یکی از ابعاد مهم ادغام اجتماعی پناهندگان در ایران محسوب می ­شود. بدون شک، نقطه عطف سیاست ادغام آموزشی، دستور مقام معظم رهبری در سال نود و چهار است که بر اساس آن هیچ کودک افغانستانی، حتی کسانی که به‌صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌ نام شوند.

در ادامه ایشان بیان داشتند افغانستان يكي از پايين‎ ترين ميزان‎ هاي باسوادي در جهان را دارد. هنگام ورود پناهندگان به ایران در سال 1358 کمتر از 10 درصدشان باسواد بوده­ اند. بعد از چهار دهه میزان باسوادی پناهندگان به 64 درصد افزایش یافته است. همچنین، تفاوت‌ های بین ­نسلی محسوسی به لحاظ سواد و آموزش در میان پناهندگان در ایران رخ داده است، نسل دومی ­ها با تفاوت چشمگیری نسبت به نسل اول قرار گرفته و میزان باسوادی آنها به ایرانی‏ ها نزدیک شده است. بعلاوه، بررسی شاخص تحرک بین ­نسلی تحصیلی در بین پناهندگان نشان داد کودکان و جوانان پناهنده (به ویژه نسل دومی­ ها و دختران) در مقایسه با والدین خود تحرک تحصیلی صعودی قابل چشمگیری را تجربه کرده ­اند. همچنین، تعداد دانش ‎آموزان پناهنده از رقم 120 هزار نفر در سال 1370 به بیش از نیم میلیون نفر در سال 1398 افزایش یافته است. محاسبه نرخ پوشش تحصیلی واقعی یا نرخ خالص ثبت ‌نام جمعیت لازم التعلیم (17-6 سال) نشان می دهد که در دو دهه اخیر (95-1375) مقدار این شاخص از 49 به 69 درصد افزایش قابل توجهی یافته است. از اینرو، طی دو دهه اخیر (1395-1375) نرخ خالص ثبت ‌نام کودکان پناهنده در مقطع ابتدایی (سنین11-6 سال) از 59 به 78 درصد، دوره متوسطه اول (سنین 14-12 سال) از 51 به 76 درصد و دوره متوسطه دوم (سنین 17-15 سال) از 25 به 42 درصد افزایش یافته است. مقایسه تفاوت های بومی- مهاجر در نرخ پوشش تحصیلی نشان داد تفاوت در نرخ پوشش تحصیلی کودکان پناهنده با ایرانی­ ها در تمام مقاطع آموزشی در طول دو دهه اخیر کاهش یافته است. البته، بیشترین تفاوت در نرح پوشش تحصیلی مربوط به مقطع آموزشی متوسطه دوم است. در واقع، کودکان پناهنده زودتر ترک تحصیل کرده و جذب بازار کار می­ شوند. در پایان ایشان اشاره کردند که عليرغم بهبود وضعيت و پيشرفت آموزشی و تحصيلي کودکان و فرزندان پناهندگان در ایران، هنوز شكاف آموزشی و تحصيلي با همتايان ايراني وجود دارد. در تحليل این تفاوت ‎ها  و نابرابري‎ ها چهار عامل كليدي نظیر”خاستگاه‎ اقتصادي‎ –  اجتماعي خانواده”، “هنجارهای فرهنگي”، “اثرات نهادي و سیاست ­ها” و “حمایت ­های مالی اندک بین­المللی” مهم و اثرگذار می ­باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.