گزارش سیاستی نخستین نشست تخصصی مسئله جمعیت در برنامه هفتم توسعه

موسسه تحقیقات جمعیت کشور، یک مجموعه‌ تحقیقاتی ملی در موضوع جمعیت برای کمک به اتخاذ تصمیمات صحیح و اصولی از سوی سیاستگذاران است که با عنوان «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جمعیت کشور» مطرح می‌شود.

در همین زمینه، یکی از بسترهای مهم سیاستی کشور، قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه است؛ که مسیر حرکت سایر قوانین و مقررات آتی کشور را برای مدت پنج سال در خود دارد. از آنجا که این قانون به موضوعاتی نظیر آموزش، بهداشت، مسکن، خانواده و … می‌پردازد و این موضوعات هر یک به مسئله جمعیت و پویایی‌های آن ارتباط دارند، سندی جمعیت‌محور به شمار می‌رود. به‌علاوه در بند شانزدهم سیاست‌های کلی تدوین قانون برنامه هفتم به طور خاص با هدف سیاستی افزایش فرزندآوری تا نرخ ۲.۵ فرزند به ازای هر زن تأکید شده است که حکایت از نیاز به تمهیدات محتوایی و مسئله‌شناسی و مسئله‌پردازی دقیق برای نیل به آن است.

در این راستا موسسه تحقیقات جمعیت کشور تصمیم گرفت ضمن عمل به مأموریت تحقیقاتی و سیاست‌پژوهی خود، طی سلسله‌ نشست‌هایی تخصصی، نقطه نظرات کارشناسی درخصوص محورهای جمعیتی برنامه هفتم توسعه را بررسی کند.

نخستین نشست تخصصی با عنوان «ازدواج؛ موانع و راهکارها» با هدف ریشه‌یابی موانع ازدواج و یافتن راهکارهای سیاستی با دعوت از حجت‌الاسلام دکتر محمد دادسرشت و دکتر علیرضا لاور، از مشاوران خانواده و اندیشمندان مسئله ازدواج جوانان در حضور رئیس موسسه تحقیقات جمعیت و جمعی از اعضای هیئت علمی موسسه و کارشناسان و محققان علاقه‌مند برگزار شده است که در بخش ذیل به مهم‌ترین مباحث طرح‌شده پرداخته می‌شود.

https://nipr.ac.ir/wp-content/uploads/2022/12/گزارش-سیاستی-نخستین-نشست-تخصصی-مسئله-جمعیت-در-برنامه-هفتم-توسعه.pdf

آخرین اخبار

Start typing to see posts you are looking for.