نشست علمی – تخصصی «بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی پاندمی کرونا»

مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با همکاری دانشگاه کردستان نشستی تخصصی را با موضوع «بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی پاندمی کرونا» در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ به‌صورت وبینار برگزار نمود. در اولین سخنرانی ارائه شده در این نشست دکتر عادل عبدالهی مدیر گروه اقتصاد جمعیت و سرمایه انسانی مؤسسه مطالعات جمعیتی به موضوع مکانیسم‌های ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی در مواجهه به پاندمی کرونا پرداخت. ایشان با اشاره به گسترش روزافزون تنش‌های اجتماعی و اقتصادی و اجتناب‌ناپذیر شدن ریسک‌ها و خطرات جهانی بر تعدیل و کنترل پیامدهای خطرات و ریسک‌ها و همچنین ضرورت توجه به تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی در مقیاس خُرد و کلان تأکید کرد. دکتر عبدالهی با اشاره به تجربه تاریخی ایرانیان از بحران‌ها و مشکلات طبیعی و غیرطبیعی، مکانیسم‌های ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی در مواجهه به پاندمی را تشریح نمود. ازجمله مکانیسم‌هایی مطرح شده: اطلاع‌رسانی به موقع و همه‌جانبه به اقشار مختلف جامعه؛ توانایی ارزیابی خطر، افراد آسیب‌‌پذیر و دامنه آسیب‌ها؛ مدیریت مشارکتی بحران و استفاده از مکانیسم سرمایه اجتماعی جهت افزایش توان سازگاری جامعه به پیامدهای این همه‌گیری اشاره کرد. در ادامه به تجربه کشورهای خارجی و نحوه بهره‌برداری آن‌ها از مکانیسم‌های مذکور در مقابله با اپیدمی کرونا پرداخته شد. در پایان ضمن تأکید بر تقویت مطالعات اجتماعی با رویکرد جامعه‌شناسی مصائب جمعی و استفاده از تجارب سایر کشورها بر این نکته تأکید کرد که ضروری است زمینه جلب مشارکت و همکاری مردم در مقابله با پاندمی کرونا و همچنین زمینه‌های ارتقای مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای بویژه در بین گروه‌های آسیب‌پذیر برای ارتقای تاب آوری اقتصادی و اجتماعی در برابر سایر بحران‌های احتمالی تقویت شود.

کرونا و استیگمای بهبود‌یافتگان عنوان دومین سخنرانی بود که توسط آقای دکتر حسین دانش‌مهر، جامعه‌شناس و مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان ارائه شد. ایشان با ذکر این نکته که شیوع ویروس کووید ۱۹، پیامدهایی چون تمایزگذاری و فاصله اجتماعی در میان افراد جامعه را به‌دنبال داشته است هدف از سخنرانی خود را ارائه روایتی علمی و میدانی از بهبودیافتگان مبتلا به بیماری کرونا و تجربه­ی آن‌ها از طرد اجتماعی عنوان کرد. دکتر دانش‌مهر تشریح کرد که چگونه تجربه­ی طرد اجتماعی از جانب بیماران مبتلا به کووید ۱۹، پیامدهای مخربی چون از دست دادن پایگاه اجتماعی، انزواطلبی، اخراج از حلقه­های گروهی و تشدید ترس و اضطراب درونی و در نهایت، رشد تنش و التهاب اجتماعی در سطح گسترده را به‌همراه داشته است. ایشان در پایان توضیح داد که چگونه وضعیت پیش­آمده منجر به سوء استفاده برخی سودجویان و دامن‌زدن به بحران موجود در خصوص احتکار کالاهای بهداشتی-درمانی و متعاقباً گران­فروشیِ این اجناس شده است.

پاندمی کرونا، عدم قطعیت و رفتارها و تصمیمات جمعیتی عنوان سخنرانی بود که در این نشست توسط دکتر سعید خانی، جمعیت‌شناس و عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان ارائه شد. ایشان، در ابتدای سخنان خود ضمن ارائه تصویری از همه‎گیری کرونا در جهان و بیان جدید و کاملاً متفاوت بودن این پاندمی نسبت به اپیدمی‎های گذشته، به اثرگذاری وسیع آن بر افراد، خانواده‎ها، جوامع، شهرها، اقتصاد، ساختارهای سیاسی و حتی حوزه‎های مختلف پژوهش اشاره کرد. دکتر خانی با برجسته کردن این نکته که ساختار سنی جمعیت تعیین‎کننده مهمی برای بالاتر بودن مرگ‎های ناشی از کرونا است، نقش میانجیگرهای اقتصادی، بهداشتی، ساختار خانوادگی و روابط بین‎نسلی در جوامع را نیز برای اثرپذیری بیشتر یا کمتر از این بیماری اساسی دانست. در ادامه، اثرات مستقیم کرونا بر پدیده‎های جمعیتی شامل افزایش تعداد مرگ‎ها به ویژه در سنین سالخوردگی، کاهش سال‎های امید زندگی در سالخوردگی، و کاهش تعداد و سهم سالخوردگان از جمعیت را یادآور شدند. همچنین، به اثرات احتمالی کرونا بر سایر پدیده‎های جمعیتی از قبیل ازدواج و طلاق، حاملگی‎های ناخواسته، سقط جنین، نرخ‎های باروری و نیز مهاجرت‎های بین‎المللی و داخلی اشاره کردند.

از نظر دکتر خانی، یکی از چارچوب‎های مهمی که در شرایط حاضر می‎تواند برای تبیین تصمیمات و رفتارهای جمعیتی ازجمله ازدواج، تشکیل خانواده، فرزندآوری و حتی مهاجرت سودمند باشد، چارچوب «ترسیم روایت‎های آینده» است. وی با اشاره به افزایش سرعت، پویایی و نوسانات روزافزون حاصل از جهانی‎شدن، امواج جدید تحولات فنّاوری و اخیراً بیماری کرونا، فراگیر شدن ریسک و به‌ویژه ابهام یا بی‎اطمینانی در سراسر جنبه‎های زندگی روزمره را از ویژگی‎های جامعه امروز دانستند. وی با بیان اینکه پاندمی کرونا بخشی از این عدم قطعیت بوده و بر ابهام و بی‎اطمینانی‎های افراد به شدت افزوده است، ترس، اجتناب اجتماعی، احساس عدم کنترل و ناتوانی مردم در پیش‎بینی احتمال وقوع وقایع را از نتایج آن دانست و اظهار کرد که در این شرایط، انتخاب در بین گزینه‎های موجود و شکل‎گیری استراتژی برای افراد دشوارتر می‎شود و کنشگران بر اساس روایت‎های خود از آینده، یعنی آینده‎های خیالی تعبیه‎شده در عناصر اجتماعی و تعاملات‎شان تصمیم‎گیری و عمل می‎کنند. همچنین، به مصادیقی از پیامدهای عدم قطعیت‎ها همچون افزایش بیکاری، نداشتن چشم‎انداز شغلی پایدار، تعطیلی شرکت‎ها، کاهش ساعت کار خودکارفرمایان و کاهش درآمد، مشاغل موقت و کم‎درآمد، مشکلات مالی برای برآوردن احتیاجات ضروری چون اقساط وام، اجاره و مواد غذایی و … با اشاره به مطالعاتی که اخیراً در کشورهای غربی انجام گرفته، یادآور شدند که این شرایط همگی به‌طور منفی بر نگرش‎ها، انتخاب‎ها و تصمیمات و رفتارهای ازدواج، فرزندآوری و مهاجرت تأثیر می‎گذارند.

در پایان جلسه، تعدادی از شرکت کنندگان سؤالاتی را مطرح کردند و سخنرانان به آنها پاسخ دادند.

آخرین اخبار

Start typing to see posts you are looking for.