گزارش سمینار سلامت باروری جنسی جوانان، وضعیت، چالش ها و راهکارها

 سمینار علمی تخصصی با عنوان “سلامت باروری و جنسی جوانان در ایران، وضعیت، چالش‌ها و راهکارها” در تاریخ ۱ آبان ماه سال ۱۳۹۸ در موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت برگزار گردید. این سمینار در راستای برگزاری سلسله نشست های علمی به مناسبت گرامیداشت بیستمین سالگرد تاسیس موسسه مطالعات جمعیتی و با حضور ریاست محترم موسسه، معاونین و اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه و همچنین سایر علاقمندان دانشگاهی و کارشناسان اداره سلامت جوانان، اداره ایدز و اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید. هدف این سمینار، انتقال شواهد پژوهشی در این حوزه به برنامه‌ریزان مرتبط در حوزه سلامت و سایر محققین و در پاسخ به نیاز اخیر جامعه در این حوزه و سوالات متعدد سیاستگذاران حوزه های مرتبط با زیست جنسی جوانان بود.

دکتر فریده خلج آبادی فراهانی، دانشیار گروه جمعیت و سلامت که حدود دو دهه به انجام پژوهش در حوزه سلامت باروری و جنسی نوجوانان و جوانان و رفتارهای مربوط به آن مشغول بوده است، در این سمینار یک نمای کلی از “وضعیت سلامت باروری و جنسی جوانان در ایران”، “چالش های سلامت باروری جنسی جوانان ” و “راهکارهای پیشنهادی” ارائه نمودند.

موضوع سلامت باروری و جنسی جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نوجوانان و جوانان مجرد و ازدواج نکرده اغلب از برنامه های سلامت باروری و جنسی کنار گذاشته می­شوند و هیج برنامه آموزشی جامع و خدمات مرتبط این گروه را هدف قرار نمی‌دهد، درحالیکه تغییرات زیادی در محیط پیرامون آنها از نظر دسترسی به تکنولوژی ارتباطات و محتوای خارج عرف جنسی در اینترنت و فضای مجازی اتفاق افتاده است. همچنین لزوم تصمیمات آگاهانه جوانان که بر سلامت آنها اثر می گذارد، اغلب به رسمیت شناخته نمی شود وتابوهای شدید اجتماعی حول این محور بخصوص برای دختران، شرایط را پیچیده‌تر می سازد. علاوه بر آن، سلامت باروری جنسی جوانان در مقایسه با سایر ابعاد سلامت نوجوانان مانند تغذیه و سلامت روان اغلب مورد کم توجهی سیاستگذاران قرار گرفته و از نقش سلامت باروری جنسی جوانان در سلامت مراحل بعدی زندگی و نسلهای آینده نیز غفلت میشود.

پیام اصلی این سمینار عبارت بود از :

  • پیچیدگی موضوع سلامت باروری جنسی جوانان در ایران
  • تاخیر در ازدواج و بروز تصویر جدید رفتارهای جنسی در نوجوانان و جوانان در شهرهای بزرگ و صنعتی در دهه های اخیر در ایران
  • نبود هیچ مداخله و سیاست‌گذاری راهبردی جامع و جدی در سطح کلان در مورد سلامت باروری جنسی جمعیت عمومی جوانان
  • عواقب نامطلوب سلامت باروری و جنسی برای جوانان و تاثیر آن بر توسعه کشور
  • لزوم معرفی مداخلات مبتنی بر شواهد و متناسب با فرهنگ برای سلامت باروری جنسی نوجوانان و جوانان قبل از ازدواج در کشور

در پایان سمینار شرکت کنندگان در بحث و گفتگو حول موضوع، تجربیات و شواهد بالینی و میدانی ارائه نمودند و در مورد راهکارها و چالشهای پیش رو به تبادل نظر پرداختند.

 

  

آخرین اخبار

Start typing to see posts you are looking for.