نشست علمی- تخصصی «ناهمخوانی تحصیل- شغل در بازار کار ایران»

همزمان با آغاز هفته پژوهش، نشست علمی- تخصصی با عنوان «ناهمخوانی تحصیل- شغل در بازار کار ایران» به‌صورت وبینار با حضور آقایان دکتر سلیمی‌فر (استاد تمام اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد)، آقای دکتر ملک‌الساداتی (استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر رسول صادقی (ریاست مؤسسه)، دکتر ملیحه حدادمقدم (عضو هیأت علمی مؤسسه)، سایر اعضای هیأت علمی مؤسسه، کارشناسان و دانشجویان رشته‌های مختلف، در تاریخ ۲۳/۰۹/۱۳۹۹ برگزار گردید. در ابتدای این نشست، آقای دکتر رسول صادقی، ضمن تشکر از سخنرانان نشست، اهمیت موضوع مورد بحث و جایگاه آن در مسائل جمعیتی را خاطرنشان فرمودند. در ادامه، نشست با صحبت‌های آقای دکتر ملک‌الساداتی پیرامون موضوع «مازاد عرضه تحصیلات فرانیاز، مازاد تقاضا برای تحصیلات فرونیاز» آغاز شد. ایشان ضمن بررسی نظریات مرتبط در حوزه ناهمخوانی تحصیل- شغل و تشریح انواع روش‌های سنجش ناهمخوانی تحصیل- شغل، به بررسی عوامل مؤثر بر ناهمخوانی تحصیل- شغل در ایران نیز پرداختند. دکتر ملک‌الساداتی تصریح نمودند که بخش تقاضای بازار نیروی کار، دارای تأثیر بزرگ‌تری نسبت به بازوی عرضه این بازار در این حوزه می‌باشد.

ادامه نشست با صحبت‌های آقای دکتر سلیمی‌فر دنبال شد. مفهوم و پیشینه تئوریکِ ناهمخوانی تحصیل- شغل، تغییرات عرضه و تقاضای نیروی کار با تحصیلات عالی در اقتصاد ایران و عوامل مؤثر بر ناهمخوانی تحصیل- شغل در شهرستان‌های کشور از محورهای مهمی بود که در سخنرانی ایشان عنوان شد. در پایان این مباحث، آقای دکتر سلیمی‌فر از مدرک‌گرایی ‌آحاد جامعه، به‌عنوان معضلی ریشه‌ای نام بردند.

در بخش پایانی این نشست، خانم دکتر ملیحه حدادمقدم به بررسی داده‌های مرتبط با این موضوع در کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی مبادرت نمودند. در این بخش ضمن بررسی انواع ناهمخوانی‌های سطح تحصیلات و رشته تحصیلی در کشورهای فوق‌الذکر، این ناهخوانی‌ها میان گروه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی ازجمله زنان و مردان، کارگران تمام‌وقت و نیمه‌وقت و کارگران دارای قرارادادهای موقتی و دائمی بررسی شد. عوامل اثرگذار بر ناهمخوانی‌ها در این کشورها، آخرین مبحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

پایان‌بخش نشست تخصصیِ «ناهمخوانی تحصیل- شغل در بازار کار ایران»، پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان و سخنرانان جلسه بود.

آخرین اخبار

Start typing to see posts you are looking for.